Het aantal gevallen van cybercriminaliteit neemt jaarlijks toe. Net zoals de klassieke criminaliteit kan cybercriminaliteit verschillende vormen aannemen, op ieder moment en eender waar optreden. De motieven van cybercriminelen lopen uiteen, maar al te graag trachten ze door middel van oplichting grote sommen geld buit te maken. Hieronder vind je de meest voorkomende online oplichtingstrucs nog eens op een rijtje.
Phishing
Phishing is het vissen (hengelen) naar persoonlijke of financiële informatie (wachtwoorden, bankgegevens, kredietkaartnummers ...). Dit gebeurt via e-mails of berichten op social media. Hierin wordt gevraagd om in te loggen op een website die sprekend lijkt op die van bijvoorbeeld een bank of een nepsite. Wanneer je inlogt, worden jouw inloggegevens meteen doorgestuurd naar de oplichter. Deze probeert dan met die gegevens jouw bankrekening te plunderen.
Smishing of SMS-phishing
Smishing is elke vorm van oplichting via sms. Oplichters versturen jou een sms’en met valse links. Ze vragen jou meestal om onmiddellijk naar een telefoonnummer te bellen of je naar een bepaalde website te begeven. Het telefoontje wordt vaak beantwoord door een automatisch antwoordsysteem. Er wordt gevraagd om persoonlijke informatie zoals wachtwoorden of creditcard informatie te verstrekken. Klik niet op dit soort link en bel niet naar het telefoonnummer.
Vishing
Vishing is elke vorm van oplichting via de telefoon. De oplichter creëert een automatisch systeem van spraakberichten. Ze bellen jou op en vragen persoonlijke, financiële of veiligheidsinformatie, of ze vragen om geld over te maken. Verschaf nooit enige informatie aan een automatisch spraakbericht. Geef nooit enige informatie door indien je het telefoongesprek niet zelf hebt gestart.
Wangiri-fraude
Wangiri' is een Japanse term en betekent ''één keer overgaan en stoppen''. Je wordt gebeld door een nummer dat je niet kent. Je telefoon rinkelt één keer, waarna de oproep wordt afgebroken. Het gaat om een oproep van een buitenlands nummer. Wanneer je terugbelt krijg je niemand aan de lijn. De telefoon blijft overgaan of je hoort helemaal niets. Wanneer je nadien de rekening van je telefoonmaatschappij ontvangt, zul je zien dat je een torenhoog bedrag moet betalen.
WhatsApp-fraude (vriend-in-noodfraude)
Via WhatsApp ontvang je zogenaamd een dringend verzoek van een vriend(in), familielid of bekende om snel geld over te maken. In werkelijkheid komt het appje van een cybercrimineel die zich voordoet als een bekende die jou op slinkse wijze geld wil aftroggelen. Deze vorm van fraude komt op WhatsApp verreweg het meeste voor maar kan ook plaatsvinden via e-mail, SMS Messenger of Snapchat.
Slachtoffer van online oplichting?
- Stuur valse berichten door (“forwarden”) naar verdacht@safeonweb.be. De informatie doorgestuurd naar dit e-mailadres wordt gescand met anti-virustechnologie en doorgegeven aan de belangrijkste antivirusbedrijven en leveranciers van internetbrowsers. Zij zullen de virussen opnemen in hun antivirusprogramma’s en de valse linken blokkeren om toekomstige slachtoffers te voorkomen.
- Heb je jouw bankgegevens doorgegeven?
Contacteer Cardstop 070 344 344 zodat je rekening niet verder gebruikt kan worden. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank. Hoe sneller je verwittigt, hoe meer kans dat het geld nog kan worden gerecupereerd. - Ben je effectief slachtoffer geworden?
Doe dan zeker aangifte bij de politie! Een afspraak maken kan via onze website of via ons blauwe nummer - 054 31 35 01. Neem zoveel mogelijk informatie en documenten mee wanneer u klacht komt neerleggen zodat onze diensten maximaal met uw dossier aan de slag kunnen.
Meer info?
Voor meer informatie over internetcriminaliteit kan je steeds terecht op de zonale website (https://www.politie.be/5405), BeSafe (https://www.besafe.be) of Safeonweb (https://www.safeonweb.be).